Qui est le plus rationnel ?

C.H.

Pour la théorie économique, la cohérence des choix est requise pour considérer un individu comme rationnel, et ainsi pouvoir décrire son comportement au travers d’une maximisation d’une fonction d’utilité. Un article de Syngjo Choi, Shachar Kariv, Wieland Müller et Dan Silverman montre qu’il y a une forte hétérogénéité concernant le niveau de cohérence des choix dans la population, et que ce dernier est corrélé à plusieurs facteurs socio-démographiques. Voici l’abstract (via O&M):

« Revealed preference theory offers a criterion for decision-making quality: if decisions are high quality then there exists a utility function that the choices maximize. We conduct a large-scale field experiment that enables us to test subjects’ choices for consistency with utility maximization and to combine the experimental data with a wide range of individual socioeconomic information for the subjects. There is considerable heterogeneity in subjects’ consistency scores: high-income and high-education subjects display greater levels of consistency than low-income and low-education subjects, men are more consistent than women, and young subjects are more consistent than older subjects. We also find that consistency with utility maximization is strongly related to wealth: a standard deviation increase in the consistency score is associated with 15-19 percent more wealth. This result conditions on socioeconomic variables including current income, education, and family structure, and is little changed when we add controls for past income, risk tolerance and the results of a standard personality test used by psychologists ».

Poster un commentaire

Classé dans Trouvé ailleurs

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s